tisdag, oktober 30, 2007

Forehead. Förhud. Samma, lika.

Det händer mycket underligt med en hjärna när den får sova för lite. I måndags steg jag upp toktidigt för att fara till jobbet innan det var dags att gymma lite och åka till flygplatsen. Det ambitiösa schemat i kombination med att jag glömde gå att lägga mig på söndagen gjorde mig synnerligen underhållande på måndagsmorgonen.

När jag träffade Trånaren för ett pass klockan tio på morgonen var jag lite förvildad och ganska fnissig efter tre stressiga timmar på kontoret och när jag försökte förklara att jag var trött i underarmarna (jag kallade de underarms på engelska) förstod han precis ingenting. Efter lite pekande och viftande kom vi fram till att jag syftade på mina "forearms" inte mina "underarms" och Trånaren fick tillfälle att skratta åt min lingvistiska tafatthet ett tag. Konversationen fortsatte med att jag frågade om jag hade two-arms och eight-arms också, bara för att jag skulle vara lite rolig, varpå han förklarade att nej, det hade jag inte. Men, sa han, jag hade en forehead.

Huh? sa jag.

Forehead?

Vad är det?

(Ni kommer väl ihåg att jag var trött, fnissig och korkad?)

Det är min enda ursäkt.

Jag menar, hur kan man glömma bort vad "panna" heter på engelska?

Jaja. Efter flera minuters förvirring där trånaren höll på att skratta ihjäl sig för att jag inte visste vad "forehead" betydde samtidigt som jag associerade samman forehead med svenskans förhud på något magiskt sätt och därmed också satt på golvet och frustade av fnitter, tog vi oss till slut tillsamman och kravlade oss upp till stående igen. Det måste finnas en gräns på hur roligt man kan ha det en vanlig måndag, eller hur? Efter fortsatta övningar där vi båda insåg att vi saknade sagda hudflapp (han är jude och jag är kvinnfolk) började vi prata om hur praktisk eller opraktisk den kan vara egentligen. Konklusionen vid slutet av träningspasset var att, så länge man inte snubblade på den så skulle man nog klara sig.

Så tror vi, vad tror ni? Några praktiska erfarenheter?

(Associationskedjan var alltså: underarm -> underarm -> forearm -> two-arm -> four-arm -> forehead -> förhud om man vill se hela flödet)

12 kommentarer:

Anonym sa...

åh!
you made my entire week!

tro jag hann förstå redan innan, men tack för sammanfattnigen längst ner: jag ahr itne helelr sovit så bra på sistone....

Tack.
k

Anonym sa...

Tack för ett gått skratt :)
Nästa gång någon frågar varför jag är omskuren vet jag vad jag ska svara ;)

//Juden med Guden

Unknown sa...

Oh! Har jag en Guds-utvalda-folk-läsare? Vad fint, jag gillar diversitet.

Jesper Karlqvist sa...

Jag har flärpen i fråga kvar. Så om ni har några frågor så är det bara att komma till mig. Jag kan svara på det mesta.

Anonym sa...

ja, jag tycekr ämnet blev väldigt fascienrande när ajg fick se siffror om hur många som faksitks inte längre behöver oroa sig för flärpen längre, även om de hade en från början. Usa-folk alltså. Usa-män. Det avr jättemånga.

VArför är så mågna usa-män avflärpade? nån som vet? Antar att jesper INTE vet dock....

Det är nämligen inte evidensbaserad medicin! Och alal kan itne avra kompisar emd gud helelr, så varför?

Nyfniken.

Jesper Karlqvist sa...

USA är den stat i världen med flest icke-religiösa flärpborttagningar rent procentuellt (runt 60% omskärs som tämligen nyfödda). Det är mycket av tradition. Det är till och med så att många amerikanare faktiskt inte vet att det rent utav är en ganska ovanlig sed utanför USA och de samhällen där det är en del av en religiös rit.

Exempelvis visas nästan alla nakna män i anatomiböcker, sexualupplysningsböcker och även viss konst omskurna.

Tidigare har till och med myndigheter i Staterna påstått att det är ohygieniskt att inte vara omskuren, men har nu ändrat sig.

Saker som man trott kunde hindras genom omskärelse har bland annat varit (och hör här hur intelligenta människor kan vara): alkoholism, blindhet, bölder, gallsten, huvudvärk, HIV, mentala störningar, kleptomani, spetälska, pesten, tuberkulos och urinvägsinfektion.

Här är lite roliga citat från folk som förklarat varför de omskar sina söner:

"I thought he might as well be circumcised. Just in case. We just do it - it's better this way." Tony Randall, 1998

"Without it being donehis son would not acheive the high grades needed at school"
en doktor, 2007

"They're my kids and I'll do any god-damned thing I want to them, so you lost this argument, Asshole."
- anonym

Det finns så mycket mer. Men det är helt tokigt...

Anonym sa...

Hahahahahahahaaa!

spetälska? kleptomani? kretinism?

OJ!
omskärning är ju bättre än antibiotika!
Flärpen verkar lika livsfarlig som onani:) Slår avd om att omskärersle botar onani med.

USA måste vara ett föregångsland med alla dessa bortflärpningar. Och människan skapelsens krona.

Jesper: känenr inte du dig som svensk flärp-man lite oroad? har du kanske itne fått en släng av kleptomani....?

Tack för infon fresten:)

Jesper Karlqvist sa...

Jodå, det har faktiskt sägts "bota" onani också. Eller motverka kanske är ett mer korrekt ord.

Så hör sen - händerna på täcket! Inget sånt snusk!

Undrar vad man gör med flickebarn för att motverka onani? Skär av en örsnibb?

Unknown sa...

Vi flickor tänker inte på sånt så det behövs inte.

För övrigt är kretinism ett fint ord.

Anonym sa...

vi flickor har ju inga könsorgan. Så är det ju. Det vet ju alla. Och fiser gör vi inte helelr.

Vi är oändligt praktiska.

Och ja, kretinism är ett fint ord, mkt finare än dess betydelse.

Jesper Karlqvist sa...

Jag ser inget pratkiskt i att inte ha könsorgan. Låter lite tråkigt tycker jag. Men vad vet jag - jag är ju kille.

Anonym sa...

Med flärp, dvs inte helt optimal enligt stora delar av ....tja usa iaf. Vad det nu eg innebär.

 

#Made by Lena