måndag, december 10, 2007

Tävlingsdags: Name that pepparkaksform!

Hejsanhej igen, lektant Charlotte är tillbaka med rent mjöl i påsen och finare priser än någonsin förut.

I helgen lekte vi pepparkaksbus och lagade oss de traditionella juldjuren och dito odjuren. En av de mer obskyra varelserna är en hemmagjord form lagad av en av mina kollegor då denne var inne i en synnerligen abstrakt del av sin artistiska utveckling något som innebär att ingen vet vad den föreställer, inte ens upphovsmannen själv.

You mission, kära läsare, if you choose to accept, är att gissa vad det är för något. Är det det kanske julharen efter att den blev överkörd av en gråblå Mitsubishi Amir? Ser ni kanske julkakmonstret gömda i den veckade plåtens innersta? Eller kan det vara ett julmotorblock, efter det att Lars har spräckt det på sin och Mias bilsemester? Låt fantasin löpa fritt, fundera högt, motivera högljutt och gärna på rim. Vinnaren får en hemlagad middag levererad till sin dörr (förutsatt att dörren finns i Connecticut, Skåne eller Östergötland) under februari månads senare halva och en sen men glad julklapp.

Här är själva objektet, klicka på bilderna för att få se en större version och förlåt för de något mörka bilderna:




PS. Tävlingen har öppet i minst ett par dagar.

22 kommentarer:

Anonym sa...

säkert nån amerkansk delstat. Fråga mig bara itne vilken. De är ju så patriotiska i din närhet. De äter säkert upp sitt land till jul.

Anonym sa...

oj förlåt en som har brått
glömde ju rimma
min hjärna fnatt ahr fått
i sen tentatimma...

slarvigt när jag nu ser
man kan ju vinna fint pris!
får nog skriva nåt mer
för räknas som medtävlatris

så:
jag tror det är nåt patriotiskt
för glädja hungrig usa-ist
kanske formen lite för kaotisk
men det är en delstat, helt visst

inte för jag har koll på geografi
men det ahr ju inte amrikanerna heller
(det vet man ju)
man kan helt klart amrisarna lura i,
att det där en av deras delstater föreställer!

Då ler en patriot så stort
och säger "jovisst så klart!"
Lillasystern vann så tävlingen jättefort
Så vi ses väl i februari, syster, snart?

kramkram
:)

Unknown sa...

Haha! Ditt lilla luvder till att rimma bra, du sätter standarden ganska högt du.

Kristian sa...

Det är en tävling så dum
för jag kan inte rimma
Har inte ett jäkla hum
och ingen chans att vimma

Å nu måste jag gå och snyta mig! :-)

Jesper Karlqvist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jesper Karlqvist sa...

Raderade mitt tidigare inlägg då jag stavat fel och är perfektionist. Här kommer rätt version.

Jaså, ribban är satt till att rimma?
Det var minsann något nytt!
Jag sitter här i urtidig timma
och förbannar ett lunda-Knytt!

Men Knyttet är rätt sak på spåren,
det handlar om geografi.
En sydstat som blivit med åren,
mot nyår fyller CLXVII.

Här är x:et, likt stjärnan, viktigt
Har huserat mången parad.
En tv-såpas namn, fast på riktigt
är statens tredje största stad.

Trots formens deformering
kan jag ändå se
med lite fantisering
att Texas svaret e.

Anonym sa...

Typisk påskkärring.

/Frida

Anonym sa...

Jag vägrar rimma och levererar mitt förslag istället i form av en haiku:

fångad av metall
utan sin gröna färg, en siluett
Xxirquat, rymdisen

Anonym sa...

Är inte en haiku 5+7+5?
inte 5+.....9(nio!)+5!

Ville bara uppmärksamma domarbordet om detta....

(harkel)

Anonym sa...

Där var en amerikansk kaka
som förgäves sökte en maka
för de tyckte hans form
var lite väl abnorm
ingen vågade honom avsmaka

utom:

Det kom en man från Uvsa
som inget mot kakor alls ha
en formkunnig karl
patriot som han var
han sa: en Delstatskaka, hurra!


(tänkte limerickarna skulle få bli representerade också. Och jotack, pluggandet går bara bra......)

Unknown sa...

Jo, Knyttet, en haiku ska vara p[ 5,7,5-måttet säger de som vet på Internet. Tord är dock norsk och som sådan har han lite handikapp...

Unknown sa...

Magnus Carlssons bidrag var det här med följande motivering:

"Det är ju givetvis en explosion från den tecknade serien "Peppercookies". Eftersom detta är en barnserie och man inte vill ha så mycket våld har man försökt göra explosionen lite mer rund i kanterna än vanligt."

Anonym sa...

Hm, magnus har ju kusligt mkt rätt där, det är ju väldigt uppenbart....

fast bidraget rimmar inte!

tänkte bara infromera domarbordet om det...

Unknown sa...

Tack igen, tävlande nummer ett.

Anonym sa...

fick faktiskt inget tack för det första påpekandet, tänkte bara påpeka det.....

Jesper Karlqvist sa...

Pepparkaka heter piparkakku på finska.
Det är kul.
Hoppas inte mina chanser minska
att vinna nu inför jul.

Jesper Karlqvist sa...

En dag har gått
och jag åter på bilden blicka
och insyn jag fått!
Det är såklart en Tetris™-bricka!

Jesper Karlqvist sa...

Och nu en haiku:
Pepparkaksformen -
en abstrakt och märklig sak.
Liknar en potät.

Jag antar att den som gissar på flest olika saker också har störst chans att vinna. Helt enligt statistikens alla regler.

Marina sa...

Nåt med öron
Tror jag att det är
Kanske en björn
Som tycker om bär

Eller är det en snigel
Som fått fel på skalet?
Eller fel och fel..
Vem bestämmer idealet?

Jag tror dock att kakan
Smakar oförskämt gott
Den kan nog få pris
Av ett kulturutskott

Om inte Atlanten
Vore så bred och lång
Skulle jag simma över
Och sjunga bjällerklang och bjellerbång

Den dära kakan
Skulle jag snart smaska på
Den som föreställer en björn
Eller var det en snigel?

Jesper Karlqvist sa...

Efter extrapolering, rotering, färgläggning och tilläggning av öga visar det sig klart och tydligt att det är en igelkott som flyttar.

Anton Ymer (pseudo) sa...

Jag tror att det är en tomte med säck.

Motivering i frispråkig pentyl-hexan-meter:


Julaftonsnattens köld är stel
kängorna knastrar och knarrar
säcken han bär den väger en del
knäna rister och darrar.

Klättra i skorsten och hoppa från fönster
paketer ska delas till häger och vönster
... och fort ska det gå
under endast EN natt ska han trippa på tå
och hinna till alla små barn
att fylla små strumpor av garn.

En liten frist gör dock jobbet mer smidigt
det är alla dumma svenskar som firar för tidigt.
Då kan han knata ner på stan
och köpa en tidning mitt på dan
för i tomtens roll frågar far'n;
Finns det några snälla barn?


Till alla små städer i alla små länder
att dela ut gåvor till oss, en i sänder.
Fort, några timmar högst, får räcka
för ett värv som tar minst en vecka.
Men med hjälp av Houdinisk akrobatik
kan han va' överallt med fraktal-kvantmystik.
Men att byta kläder är ett sånt fasligt sjå
för i Ryssland är tomten grå.


En jul när mor var liten
var var även tomten liten
Jenny Nyström förgyllde vår tomtekultur
precis som Bruno Liljefors djur.
På julottemorgon satt vi påpälsat bänkade
men nu har vi blivit försoffat förjänkade.

Tomten är numer en rundlätt stofil
som ett bolag ta'tt fram till sin grafiska stil
En röd coca-cola-stinn fetknopp
har han blivit på blott några år
om det här håller i blir det tvärstopp
i en skorsten, jo, det blir så det går.

Men vänta bara, Tomten bävar, i all jämställdhetsiver
att han får ett HBTQ-skruvat raff-set som river
och paljettprydd luva och rock, jo, jag tackar
med fransar och glitter och spetsiga klackar.

Tomten tänker; Min säck den är sliten, den får ni byta
men rör ni nåt annat, då börjar jag ryta
att grötrocken, den ska ni ge fan i
för den är från Georgio Armani.


Tusentals hustak i snöstorm och ånga.
Stundtals han tänker; Jag undrar hur många
kakor jag svalt och mjölkglas jag druckit.
Säckvävs-väv-säcken på ryggen har spruckit
presenterna leker titt-ut med varandra.
Tomten har ännu lång väg kvar att vandra.

Hmpff! Bortskämda barn. Han har tröttnat på gnället.
Önskar han fick ett glas konjak istället.

Tomten längtar till förr i ti'n
då tomtar var släkt med alver.
Nu är han tjock med ett präktigt grin
förr var han bara halver.

Nu får han bita i äpplet, det röda
och vördnadsfullt fortsätta utstå sin möda
och längta till sommarens grönska
och samtidigt trånande önska
åt Anna, Karl-Bertil, Charlottis och Tore
att föräldrarna själva tog tag, hur det vore
om de paketer bure, så han sluppe
och iställe kunne sutte uppe
i soffan, på en stol eller breve
å bare glane på TV.

Unknown sa...

Oh helga natt! Vad du har jobbat och filat på den där din galenpanna!

Underbart!

*säger det fortfarande helt opartiska domarbrodet*

 

#Made by Lena