tisdag, december 25, 2007

Mni sytser - dsylexikren

- Men hon är väl dyslektiker, din syster?

Den frågan fick jag av Pontus mitt under julbordet och jag blev ganska förvånad. Alla vi som känner Knyttet bra vet att hon är himla duktig på bokstäver och ord egentligen, precis som jag är hon bokkär och läsandes nästan jämt och hon kan stava egentligen.

Ja, verkligen.

Vi pratade om rim och rimmande, något som i min familj är att betrakta som utomordentligt viktigt och en given del av julfirandet. Jag anser mig själv vara bra till halvbra på själva rimmandet medans andra i familjen, Knyttet till exempel, är jätteduktiga. Jag vet inte så värst mycket om dyslexi men jag kan tänka mig att det inte är lätt att rimma om man är av den sorten, det finns så få rimord på "jga" eller "mni". I Knyttets fall är det mest bara Fort-och-Fel-genen som slår till, både hon och jag har belönats med den genen och där jag ofta säger fel saker för fort tror jag Knyttet helt enkelt skriver fel saker lite för fort. Jag är plågsamt medveten om hur svårt det är att ta tillbaka saker man just säger för fort och vet därtill att det är mycket lättare att rätta till skrivna ord istället men då vi just är snabba, Knyttet och jag, hjälper det inte alls när man måste bli av med sina tankar fort, fort, fort och hela tiden.

Nyss lade jag märke till att hennes tillstånd verkar smitta, något som jag inte är helt positiv till. Vår käre Anton verkar ha lagt sig till med samma olat, något jag tycker är väldigt onödigt. Sluta ha så bråttom! Om ni inte skärper er snart kommer jag ha världshistoriens stökigaste blogg! Dessutom fick Pontus erkänna att han inte kunde läsa vad ni skriver.

Nu har i alla fall jag rimmat klart alla mina paket och skjutsat iväg dem till Sverige för sent öppnande. Det är dags för frukost och om jag har tur ska det komma ett mail med textuella roligheter till mig snart också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

nje, ajg vgärar att anpsasa mgi! braa om edt rä riktgit viktgit, som kanske nu

TRAMSLOTTA!vi har ju just haft två timmars klapputdelning här där dina rim inte bara höll oss upptagna pga deras kvantitativa egenskaper utan snarare mest deras kvalitativa - vi har skrattat och det är ditt fel! DU rimmar tokigt och mycket och avancerat och av och till galet. JAg fått repetera ord jag inte sett på länge. Så det så. Jag har iten mkt att sätta emot där, ens när jag stavar rätt. SÅ det så igen.

Och enj, tyvärr ja är itne dyslektiker, bara slarvig som kära syster sa. Ni skulle höra mig spela piano, det är inte helelr läsligt.

God fortsättnign folkens!
krk

Anonym sa...

ps. vad menar du emd att jag skriver fel saker ltie för fort? jag skriver saker fel lite för fort! de tär skillnad! rätt har ajg hela tiden oavsett stavngnig!
ds

Anton Ymer (pseudo) sa...

Jag har inte alls lagt mej till med olater. Jag är lika ordningsfylld som tidigare och använder versaler bara där de ska vara och förser varje mening med en punkt på tillbörlig plats.

Min tidigare kommentar var bara ett smakprov. Jag ville 'smaka' hur det känns att skriva fort och fel. Om jag ska vara riktigt ärlig så tog det betydligt längre tid att skriva den kommentaren än den här. Jag var ju tvungen att göra en 'sanity check' på det jag skrivit så att det var lagom fel och lagom oläsligt.

Stavfel kommer jag fortfarande ägna mej åt när jag tycker att det passar. Passar mej noga gör jag däremot från att särstava eftersom det är läskigt.

 

#Made by Lena