onsdag, april 30, 2008

Paus

Vi tar lite paus i allvaret och gör en iakttagelse istället.

Jag hade en gästdiskare i helgen, han var snäll och diskade vad som kan betraktas som en mindre busslast med smutsiga tallrikar och glas medans jag villade runt i lägenheten, var i vägen och gjorde kaffe. När mitt lilla diskställ var fullt gav han upp och tog ett par steg tillbaka och då såg jag vad han hade gjort:

Han hade stoppat alla besticken upp och ner i bestickkorgen, upp och ner som i att alla skaften stod uppåt medan taggar och eggar stod neråt. Fel håll, helt enkelt. Jag har sett andra som gör så och jag frågar nu, varför gör ni så? Det finns ingen rim eller reson till tilltaget; det blir trängre i korgen och den viktiga änden på besticken får stå i vätan längre och mögliga gafflar kan inte vara goda. Varför? Nå?

Det är lite som det här med julgransbelysningen jag tvingas gå igenom varje jul. Alla normala människor sätter på julgransljusen efter pryttlarna och hjärtana men innan glittret, det blir bäst så, det vet man ju. Konstigt nog är det i princip bara jag och min familj som är normala dagarna precis före jul, jag brukar skylla på högtidsstress hos er andra. Hur jag ska förklara bestickproblemet vet jag inte, det verkar inte kunna gå att skylla på varken helger eller högtider utan snarare vara ett åretruntproblem. Tankar och kommentarer, någon?

5 kommentarer:

Mialiten sa...

Jag gillar handtag. De är liksom bra att hålla i. Därför skulle jag allra helst vända ner spetsarna på gaffelarna, men för att få en så oguckig bestickskorg som möjligt, pekar skedblad, knivar och gafflar ändå uppåt när jag laddat diskmaskinen. Trots att det strider mot min innersta natur. Kan vi ta det till protokollet?

Hans Lundgren sa...

Så här är det: När man laddar diskmaskinen ska förstås de skitigaste delarna vara uppåt, dvs knivbladen, gaffelspetsarna etc. För att det ska bli rent.

När man diskar för hand och ställer besticken att torka/rinna av ska man ställa dem på andra hållet!

Ponera att man har bestick med träskaft; då ska vattnet/fukten rinna från de ömtåliga skaften så fort som möjligt...

Självklart!

Unknown sa...

Menmen, jag har inga bestick med träskaft så det gills inte!

Anton Ymer (pseudo) sa...

Du är helt normal. Det ska vara ordning och reda. Vanliga bestick ska stå med skaften neråt. Jag må hålla med Hans om att bestick med träskaft är undantagna. Men så har vi inte så många träskaft hemma heller, undertecknad oräknad.

Vassa knivar däremot ska stå med knivbladen ner så att man inte skär fingrarna av sig när man hanterar övriga bestick. Våra vassa knivar har iofs rätt ofta trähandtag så de skulle ändå ha stått med dessa uppåt.

När det kommer till julgranen så har vi en väl utprovad metod: Först garnerar vi stammen med rött och guldfärgat glitter. Därefter åker allt ljus på så att det blir väldistribuerat över hela granen. Slutligen åker allt annant krams på.

Anonym sa...

Bestick ska stå så som din diskare hade ställt dem. Annars sticker man sig på gafflarna när man försöker lirka fram en sked.
/Frida

 

#Made by Lena