fredag, oktober 30, 2009

Frågesport

Okej. Är det 1. eller 2. som är mest korrekt?

Flygvärden ber dig sluta lyssna på musik när flyget ska börja flyga för att:

  1. flygplanet inte tycker om att lyssna på musik.
  2. flygplanet kan bli irriterat av elektroniken i din elektroniska musikspelare.

Om rätt svar är 1. kan jag förstå varför en flygvärd idag tvingade mig dra ut sladden mellan mina hörlurar och min musikspelare så att "you can't hear anything", detta trots att jag noga visat honom att allt var precis så avstängt som det måste vara. Dessutom kan jag meddela att vi nog måste missat göra en del musiktester på flygplanen när jag jobbade på Saab. Tänk om Mozart verkligen kan få ett flygplan att gå i backen! Om rätt svar är 2. har jag åter igen bevisat att Delta har de mest korkade anställda hos sig. Ja, näst efter American Airlines, US Airways och AirTran förstås.

Vi grälade om det där med huruvida jag behövde dra ut min sladd i flera sekunder innan jag insåg hur korkat det vore att bli utkastad från det där flyget man just sprungit i tio minuter för att komma med över huvudtaget. Om flygpersonal kan kasta ut ammande kvinnor från flygplanen har de nog inga skrupler mot att förvisa en dryg och envis Chotte. Därmed höll jag käften och surade istället.

Rätt åt dem!

6 kommentarer:

Jesper Karlqvist sa...

In their faces!

Som ex-svåger till en ex-flygvärdinna kan jag berätta att de kan vara väldigt korkade. Men så jobbade hon på American Airlines också.

krk sa...

Sådär har de gjort med mig också, fast itne delta, för de thar jag nog iten flugit, men SAS. De hade mig att ta ur hörlurarna ur öronen fastän ajg visat att min spelare var jätteav. Satt längst bak i ett mkt högljutt plan och var irriterad och ville ha hörlurarna i som iaf NÅT slags öronskydd men se det fick man itne. Hjälpte inte dra ur sladden ur spelaren. Deras argument avr att deras enda kontroll att jag itne hade den på var att ajg iten ahde nåt i öronen. Förvisso, men ganska få passagerar har för avsikt att få planet de sitter i att störta menade jag. Det trodde de inte på.

Bah.

Kristian sa...

Så länge de tar dig hel och fin mellan olika platser, så får de göra det med eller utan lurar inkopplade.

Själv har jag nästan alltid mina brusreducerande lurar kopplade till planets uttag, framförallt vid start då det låter som mest, och det har aldrig varit nåt problem. Jag brukar försöka se söt och snäll ut.

Sladdar fungerar ju som antenner i ganska många elektronikprylar - Det skulle kunna vara en anledning till att de ber en koppla ur dem. Har faktiskt varit på en flygning där vi inte fick taxa ut, för piloterna såg störningar på instrumenten. De fick gå igenom planet igen och hittade slutligen nån elektronikpryl som orsakade störningen. Sen fick vi åka.

Unknown sa...

Men den kan väl vara antenn även om den inte är ikopplad? Om något annat sänder i närheten? Jag tänkte på det också och så länge som JAG har mitt avstängt kan väl min sladd inte vara farlig ikopplad elelr inte. Om de inte tagit min sax i säkerhetskollen hade jag kunnat klippa den i småbitar...

Kristian sa...

Du har helt rätt. Ville bara ge dig en lösning så du kunde glömma och gå vidare, men tänkte inte på att du är ingenjör. Äsch också.

Allt och alla agerar mer eller mindre antenn, men utan att vara kopplad till nån pryl så kan den inte sända. --> Med alla lurar urdragna så kan ingen sända.
Dock är det så att headset sällan (aldrig?) används för sändning, utan bara för att få bättre mottagning. För sändning används en inbyggd antenn som är oberoende av lurarna. Den detaljen glömde jag att nämna tidigare. Sorry.

Sanningen är väl helt enkelt den att på planet är det inte vi som bestämmer, utan bör göra som vi blir tillsagda. Att vi sen är kunnigare än dem i ämnet får vi leva med. Som i övriga världen är det sällan den som vet mest och bäst som får bestämma. :-)

Frid sa...

Jag har samma upplevelse som krk ovan. Räckte inte att jag viftade med pluggen till sladden i luften.
Någon sa i efterhand att det kan ha att göra med att man måste kunna höra kommuynikationen från cockpit vid start och landning.

 

#Made by Lena