torsdag, mars 31, 2011

Hjärtskäreri

Att göra sig av med böcker, finns det något värre?

Jag rensar och river i bokhyllorna, det finns all från de mest rosa av rosa pocketar till 1882 års utgåva av Tegnérs samlade skrifter som Farmor gav mig som studentpresent till Microsofts officiella kursmaterial i hur man administrerar en SQL 2000 databas och det skär lite i hjärtat när det måste sållas. Jag minns ju precis vem jag var och vad jag gjorde när jag skaffade eller fick varenda bok i mina hyllor. Mina böcker är nog det närmaste jag kan komma barn, nu när jag funderar lite på saken och sitter och kramar om den där jämrans SQL-kursboken.

Men, den måste nog få åka nu, tror jag. Jag kan ärligt talat inte komma ihåg när jag senast snubblade över en databas av den sorten. Men ändå. Det är ju en bok. Med sidor och ord. Som någon slitit och svettats över och korrekturläst. Att kasta en bok är katten som att svära i kyrkan. Fast, det har jag förstås råkat göra vid fler än ett tillfälle och det gick bra ändå så det är väl dags att ta sig i kragen.

När slog jag för övrigt senast i Körkortsboken, anno 1999? inte var det igår, men den står ju så bra mellan motorcykelversionen från 2002 och den där fina gamla upplagan av Bilskolornas lärobok från 1961 som är så charmig. Och hur ska någon garva över trafiktipsen av idag om 50 år om inte jag tar mitt ansvar och sparar min upplaga?

Okej, databasboken får gå men Tegnér och körskoleböckerna får stanna ett tag till. Det är så det får bli.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Det är och skall vara svårt. Du har en stor och tung låda böcker kvar i Ditt barndomshem. Många, många lycka till!! Och för resten, läs vackert - man blir lätt sittandes där bläddrande, eller...?
Kram P

 

#Made by Lena