torsdag, mars 06, 2008

Betraktelse

Det är sällan man känner sig så innehållslös och platt som när man långsamt strövar ut från någons hus med ett ekande "Nej" hängande i hasorna. Stjärnorna blinkade vänligt mot mig från en stålsvart himmel men det enda jag kunde känna av var den värsta sortens ackompanjemang; riktigt smäktande tomhet och en trött suckande ensamhet. Och så lite lättnad förstås.

Jag sa nej. Mitt credo, det där med att aldrig slösa bort någons tid eller leka med någons känslor, spökade igen. Jag vill tro att det är av ärlighet och respekt jag handlar som jag gör och inte av feghet men ibland måste man få tvivla på sig själv. Som i bilen hem i natt till exempel, då tvivlade jag i flera kilometer. Nu sitter jag här och leker med hans lukt som finns kvar på mina fingrar och funderar på vad det var som saknades egentligen.

Jag har sagt nej till hundra karlar
och till tusen män

Nu är jag trött på att säga nej
vill faktiskt säga ja
om nu nån bara ville fråga
Anna Carlquist

11 kommentarer:

Magnus sa...

int Life()
{
Girl girl("Ms X");

while(girl.Alive())
{
Boyfriend* material = Boyfriends.Pop();

while(girl.IsOk(material))
{
girl.Enjoy(material);
}
material->Dump();
XBoyfriends.Push(material);
}

return 42;
}

Jesper Karlqvist sa...

Haha... Det där var riktigt nördigt Magnus! Men jag är ju nörd, så jag får skratta. I morse när jag satt på toa tänkte jag på att talet 32 ju blir talet 0Hx20. Det är jättenördigt!

11 andra saker:
01. Bra gjort Charlotte - inte slösa sin egen eller andras tid i onödan.
10. Varför hade du hans lukt på dina fingrar? Och vilken lukt var det?
11. Coolt efternamn hon du citerat har. Även om det är felstavat.

Jesper Karlqvist sa...

Förresten - för er som vill höra ännu fler nördrelaterade skämt - lyssna på detta inslag av Våga Vitsa från Pang Prego i P3. Oerhört skoj. Om man är nörd.

Anonym sa...

ja och nej är visst de svåraste orden i hela världshistorien att använda rätt. Men tja, här avr det kasnek rätt med ett nej, tror jag? Var det nu itne ahn som avr lite humorbefriad o pretentiös.....
Sådana måste lukta jäkligt gott för få ja-n....

Unknown sa...

Åh Magnus! Det där var jätteroligt! Tack. Jag ska skriva ut och laminera, minst.

Jesper,
01. Jag tror också att det var bra, bara helt ohemult trist bara.
10. Jag tog på hans hår, då sätter sig lukt på en. Den var ganska god, han luktade sött. Nu är den borta, nu luktar hela jag sömn.
11. Ja, Anna Carlquist har rätt i mycket men hon kan inte stava sitt efternamn för fem öre. Som tur var skriver hon andra saker bättre, till exempel sina dikter.

Knyttet,
Han fick mig och skratta på något pretentiöst sätt ändå men, det är mer som ska till. Tydligen.

Anonym sa...

jo, "skratta på ntg pretentiöst sätt" låter tråkit, man ska skratta opretentisöt, som mässlingen!
det vet vi ju du är bra på, om nån ger dig anlednign till det.

Unknown sa...

Ja, för gudarna ska veta att mässlingen är fullkomligt fri från pretentioner. Ambitioner, det har den däremot gott om. Mässlingen, alltså.

Hans Lundgren sa...

http://hanslundgren.blogspot.com/2008/03/till-wyrdsister.html

Anonym sa...

mässlingen är inte så ambitionsfylld , den går mest efter programmering. Men smittsam är den. Man ska skratta smittsamt, o det kan du. Elelr opretentisött, det kan du nog med.

Anonym sa...

Äsch, det är ju fan modernt att säga nej ju!
Och har du, eller någon annan för den delen (exempelvis dikterskan), lyckats hitta hundra karlar och tusen män i detta de gnälliga småpojkarnas tidevarv kan man inte annat än att gratulera och fråga om ni, såsom kännare av den rätta sortens mankönade, kan komma med ett eller annat tips till en hopplöst efterbliven liten pojke.

Unknown sa...

Njae, det enda jag verkar veta är ungefär vad för skor som inte passar och vad jag inte vill ha.

 

#Made by Lena