söndag, mars 02, 2008

Tipsextra!

Det har städats här på Strykfrittredaktionen idag, det har packats upp och undan, det har rörts runt i hela dammzoobeståndet och följdaktligen bor numera dammtigrarna med dammleguanerna och dammgnuerna delar koja med dammdrakarna. Vi får se hur det går, just nu ryts det ganska mycket från alla möjliga obksyra hörn av lägenheten.

Paniken har rusat genom mig och huset flera gånger om över det här med för litet bohag till för många saker, det är inte bara skorna som spökar utan framför allt är det böckerna som ställer till det för stunden. Bokhyllorna räcker inte till och när man sålunda börjar leta efter väggar att smälla upp nya hyllor på är det bara att inse att det i principip redan är slut på sådana.


Vad göra?

Jag oljade in ett par böcker och körde på skohornstekniken vilket innebär att jag kommer klara mig en stund till. Det här med skjuta problem framför mig är något av det jag gör bäst, så även också idag, och fram tills dess jag måste göra något kan vi ta och prata boktips istället. Se här vad man kan läsa om man har lust:

  • The History of Love av Nicole Krauss. En liten, finurlig skatt att smälta långsamt likt en riktigt hård karamell.
  • Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. En sträckläsare om minglande kvinnoöden som fick mig att snyfta både en, två och tre gånger. Stillsam och vacker.
  • Lighthousekeeping av Jeanette Winterson. Den här boken, som nog egentligen är mer poesi än prosa, går verkligen inte att läsa fort, jag försökte och misslyckades gravt. Om man tar en sida i taget kan man fascineras över dess nycker och fantasifullhet, om man stressar blir det bara fel och fult. Så, gör för guds skull inte det.
  • The Book Thief av Markus Zusak. Jag är inte riktigt klar med den ännu men den här boken är en sådan där som sväljer en hel och hållen och vore jag inte en så karaktärsfast person (Ha!) person som jag ändock är, hade jag bara läst idag och inte städat något alls. En gripande saga om en läsbelusad flicka i ett världskrigsbesudlat Tyskland.
Och om man måste ha ny musik och jag ännu inte hunnit tipsa om The Puppini Sisters är det bara att springa och handla lite; perfekt dans-, städ- och läsmusik à la Andrews Sisters, allt i ett litet, välstylat paket.

Go! Explore!

5 kommentarer:

Kristian sa...

Ohhh! Jag vill också rekommendera, så jag rekommenderar Pepsodents LimeMint - Inte så mycket att läsa och texten är stundvis väldigt komplex och invecklad, men ändå är den som helhet otroligt fräsch och lättsmält!

*KRAM*

Marina sa...

Jag kan inte rekommendera "Albert Speer och sanningen". När jag försökt läsa den i ca två år men ändå bara kommit ett hundratal sidor gav jag upp och satte tillbaka den i bokhyllan. Eftersom det finns så många bra och läsvärda böcker så är det inte värt att lägga krut på en sån.

Så nu läser jag sista Stieg Larsson-boken (rekommenderas) och "Den vidunderliga kärlekens historia" (handlar om en man som åker släde i snön).

Anonym sa...

Du råkar inte ha några dammnoshörningar? Mina yngsta börjar visa små tecken på inavel så jag funderade på om man kunde byta ett par om du har över ...

Anonym sa...

ovh! då ska jag ta o rekkommendera "there will be blood", en underlig och väl lång film men oj, ajg gillade den ändå. Av o till avr den alldeles långsma o tyst, fast emd ett skojigt musikval till all den där tystnaden och sedan blev man bestört vad de där jätteintressanta och kapabla och eg psykiskt inte helt ok människorna hittade på, och ändå tyckte man om dem, för de var ju konsekventa hela vägen igenom! KOnsekvent vridna och av o till obehagliga, men ändå så logiska! Typ.
Och det var snygga bilder med, en hel mängd tjusiga foton.
NÄR filmen tog slut så kändes det som man just läst en tjock och smart och bra bok. Det är kul när de thänder.
Särskilt som man eg förväntat sig en film som skulle vara kortare än två timmar och handla om typ monster i gruvor som äter upp folk.
Gillar sådan filmer också, men den här var....bättre.

Så det så.

och vad är en dammnoshörning?
ifall jag skulle ha en utan att veta det, tänkte jag.

Anonym sa...

ps. ja, alltså, det kanske ska klargöras att filmen itne rä en humörhöjare på det viset - skulle itne gå o se den på bio med en massa popcorn och så. Fast det aksnek bara är jag: när ajg går på bio vill ajg nog se mer av de där vampyrmonstrena i gruvorna. De lågna , snygga, genomtänkta, oljeborrningsfilmerna med intressanta ganska sorgliga, men bra människor i sparar ajg till soffan där hemma, så man kan gå ifrån och hämta te då o då. Framförallt när det snöar ute, som det ju faktistk gör idag. KAnske ahde den itne varit så bra om det bara regnat?
jo, det hade den. ...
bara så det inte missförstås. Ingen filmkritiker, lissom. Bara förtjust.
ds

 

#Made by Lena