fredag, oktober 10, 2008

Det sista

Jag sitter på trappen på baksidan av huset och njuter det sista lilla solljuset så här på kvällskvisten. Det har varit 25 grader varmt idag och trots att värmen är flyktig och lätt är det de här dagarna man lever för under Connecticut-hösten; brittsommardagarna (det är väl oftare brittsommarkvällarna man benjuter så här när man inte är lyxhustru och måste arbeta) med syrsesång från de allra envisaste insekterna och fågelkvitter från allsköns luftburna varelser.

Igår trotsade vi natten och körde en sista utebioupplevelse på balkongen väl inbakade i duntäcken och tjocktröjor. Det gick men det var väldigt skönt att komma in igen efter filmen tog slut. Det sägs att resten av den här helgen ska bli precis så här strålande och jag funderar och väljer om jag ska ta mig in till stan eller om jag ska åka ut i skogen och titta på löv. Allt det här känns speciellt bra när man hör om snö i Boden, om frost i Ö-vik och snöstormar i Montana.

Så, ursäkta mig lite medan jag sitter här ute och läser, pratar med min numera påklädda granne, lyssnar på Rigmor, äter ost och dricker bubbelvin.
.

5 kommentarer:

Mialiten sa...

Rätt åt dig. Vi spelade spel med Klaus och åt päron med After Eight igår, men någon brittsommarvärme såg vi inte röken av.

medelsvensson sa...

Hej!
Njut åt mig också. Kallas det väder du just avnjuter för "indiansommar" i folkmun där på din sida oceanen? Jag minns detta uttryck från när man läste Laura Ingalls Wilder som barn.

Anonym sa...

här är då ingen frost i ö-vik. Iaf inte just nu. Här skiner solen på alla de gula o röda löven och det är säkert 11 grader då o då. Jag svettas i alla uppförsbackarna, så jag går frotf runt i vårkläder och sätter på mig vantarna bara för att ta av dem igen. Fast när det blåser så blir det kallt. O när det regnar så blir det blött.
MEn just nu så gör det itne det. Men utebiograferna är det dåligt med. Synd, för de är ju ganska ypperliga.

Unknown sa...

Jo, indian summers pratar man om här med. Vad som är så indianskt med dem vet jag inte men p andra sidan vet jag inte vad britterna har med sensommaren att göra heller.

Anonym sa...

Wikipedia :-)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brittsommar

 

#Made by Lena