fredag, februari 27, 2009

Addendum

Att baka klart bullar på morgonkvisten är en ganska trevlig aktivitet och när jag i morse med beundran sniffade på mitt lilla berg av minifettisdagsbullar var det bara frid och fröjd i huset. Man skulle blivit bagare, tänkte jag, då skulle man sniffa på bullberg varje morgon. Och sedan tänkte jag att Bullberg, det hade varit ett trevligt efternamn - Charlotte Abdon-Bullberg, det låter som en trevlig person! Eller Bullberg-Abdon, kanske, det låter bra det med. Tyvärr påstår Svenska Centralbyråns register att det inte finns några Bullbergare i Sverige vilket är lite opraktiskt. Hur ska jag då kunna gifta in mig i den familjen?

Är det någon som vet om man kan ta sig ett andra efternamn bara så där, eller får man kanske bara ett?

4 kommentarer:

Anton Ymer (pseudo) sa...

Kära fröken ABC

I det demokratiska konungariket Sverige får man bara ha ett (1) efternamn. Det kan tyckas som om det finns flera personer som har dubbla efternamn men det räknas i själva verket som ett mellannamn och ett efternamn i statliga skatteverkets trångsynta datanbas.

Detta gör inte din önskan omöjlig. Långtifrån och tvärt om (fast inte samtidigt). Om du hittar en trevlig, gemytlig karl (eller kvinna om du så behagar) så kan du med milt våld (även kallat kärlek?) övertala honom (eller henne) att byta efternamn till Bullberg. Därefter kan ni ingå äktenskap (eller partnerskap) och du kan ta henoms efternamn och sedan addera ditt förra som ett nytt mellannamn. Hur du sedan skriver detta är upp till dig.

Det är kungliga Patent- och Registreringsverket som har hand om namnregistreringarna och så länge som namnet låter som ett efternamn (Bullberg) och inte är övertydligt generande för andra nationaliteter och inte heller används av någon annan registrerad person i Sverige är det helt fritt att byta till det. Jag tvivlar, som exempel, på att PRV skulle godkänna Cunt som efternamn medan Bullberg säkert skulle gå igenom, utan att jag på något sätt påstår att jag skulle dra några som helst likheter mellan de två namnen.

Jag hoppas utläggningen inte varit allt för svårtydbar.

// En som byter namn stup i kvarten

Anonym sa...

Min bouquet des tulipis är helt underbar. Tack än en gång! Kram Ma

Jesper Karlqvist sa...

Jag skulle rösta för Bullberg som statsminister!

Jesper Karlqvist sa...

Satt och letade efter min farfars farfars farmors far Matts Svensson från Bulltofta och tittade i en kyrkbok från 1688-1776. Där fann jag följande. Jag ska transkibera så gott jag kan om du inte kan läsa sen 1700-talshandstil:

anno 1769 d. 22 Januarï döptes Ryttaren Hans Bullbergs och dess hustru Elfrid Jacobsdotter...

Bullberg fanns alltså. I Bulltofta!

 

#Made by Lena