söndag, december 17, 2006

Osexig shopping

Idag har jag försökt handla julklappar, och hujedamig vad svårt det är!

Man börjar dagen full av tillförsikt, med en halvklar lista i bakhuvudet och målmedvetenhet en fullkomligt rinnande ur öronen bara för att tappa all lust väl sittande i bilen, i planlöst väntande vid något obskyrt rödljus tillsammans med en hord med överkonsumerande, kaffesörplande, mobiltelefontalande och stressade människospillror. Jag kommer av mig varje gång, det är förfärligt oläckert att shoppa i den här julhysterin, mycket värre än någonsin Sverige.

Jag saknar att kunna gå mellan butiker, jag saknar att röra mig utomhus. Jag saknar att veta var jag kan hitta olika saker och jag saknar normalitet. Allt är så uppskruvat i affärerna för tillfället; det är extra fullt med personal, det finns extra mycket bling-bling, de doftande ljusen luktar extra hårt och folk slåss extra mycket om parkingsplatserna närmast affärsdörrarna. Jag blir illa till mods och drabbas av shoppingapati, en sjuka värre än döden så här i juletid, och vill bara hem och titta på min snälla och tysta gran i mörkret.

Jag tror trots allt att jag tog mig samman efter lilte planlöst farande, för hem kom jag och med mig en bibba påsar och saker. Nu återstår lite inslagning och fluffande innan Pontus ska få ta med sig sakerna hem för vidare skickning till familjen i Skåne. Med lite tur tar allt sig hem i tid, annars tar det sig hem ändå, fast i otid.

Det är en lite tråkig söndag idag, för i nästa vecka far P&L hem till Sverige och jag kommer sakna dem ganska mycket. De är ju så fina och glittriga att se på och luktar gott gör de också. Julgranen är bra ersättning på alla de sätt men den gör så ont att krama. Vi får se hur det går, jag tror jag kommer ha ganska mycket att göra i veckan eftersom säljarna skamlöst säljer pacs även på heliga personers födelsedagar. Sådana är de, säljarna - respektlösa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej Charlotte, det är roooligt att handla julklappar! Jag var ute i söndags och skulle komplettera med de sista julklapparna. Hem kom jag med ett par nya jeans och en ny gortexjacka till mig själv. För att spä på det hela lite extra gick jag i måndags och köpte ett par svarta byxor också! Nu är pengarna slut och vi får hoppas att det här med att önska av tomten verkligen fungerar för de stackarna som inte får nåt av mig! :)

Unknown sa...

Oh! Det där låter som utomordentlig julshopping. Jag måste erkänna att jag gjorde samma sak i söndags. Jag köpte nyårsskor...

Skovr! You can never have too many!

Nu behöver jag bara en klänning som matchar också.

 

#Made by Lena